Pela i Dyjewska czerpią z tego co najbliżej. Nie malują tego, czego nie widziały i nie doświadczyły. To, co bliskie nie zawsze równa się z tym co znajome, łatwe, proste i akceptowalne. Zwracają uwagę na niewidoczne, ale warunkujące nasz byt. Doszukują się sensów w codzienności, rutynie, powtarzalności i włóczeniu po mieście. Sięgając po odmienne środki formalne poruszają podobne, czysto egzystencjalne zagadnienia. Obserwują najbliższą im współczesność: trudność w utrzymaniu relacji, anonimowość w masie.
Rutyna i powtarzalność codzienności mogą być dla nas zarówno ratunkiem jak i przekleństwem. Gonimy, żeby nadążyć za tym, co sami sobie narzuciliśmy. Jak w obrazie autorstwa Dyjewskiej pod tytułem "Danse macabre": sami pilnujemy się, żeby jeździć w kółko. Natomiast Pela odnosi się w swoich pracach do zjawiska rytualizacji powtórzenia, konstytuującego i rytualizującego codzienność. W antropologii codzienności bardzo ważną rolę odgrywa rytm, który tworzy harmonię obecności. Zburzenie harmonii wiąże się z katastrofą i przerwaniem odwiecznej powtarzalności, która w „monotonii pustego zamieszania"* odpowiada za spokój i ciszę.

*S. Wróbel, "Powrót do świata. Życie codzienne", Dwutygodnik 161, 6/2015, online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/5979-powrot-do-swiata-zycie-codzienne.html [dostęp 07.03.2019]


Magdalena Pela / ur.1989r. /

Artystka wizualna, malarka, autorka obiektów. Doktorantka ASP w Gdańsku. Ukończyła Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku w 2015 roku. Absolwentka kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
Laureatka VII Ogólnopolskiej Wystawy Najlepszych Dyplomów ASP w Polsce, 25 Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych Promocje 2015 oraz III Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego 2018. Finalistka V Ogólnopolskiego Przeglądu Młodego Malarstwa "Świeża Krew" oraz konkursu o Grand Prix Fundacji im Franciszki Eibisch 2015. Stypendystka Ministra Edukacji i Szkolnictwa Wyższego oraz laureatka Nagrody Specjalnej Rektora ASP w Gdańsku. Nominowana do Nagrody Głównej podczas 13 Ogólnopolskiej Wystawy Tkaniny Unikatowej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz do finału III Międzynarodowego Konkursu Malarskiego Fundacji Trzy Mosty 2018r.. Uczestniczyła w kilkudziesięciu projektach, wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i poza jego granicami (m.in. USA, Francja, Rumunia, Mołdawia, Armenia, Węgry, Meksyk). Obrazy autorstwa Magdaleny Peli znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech i USA oraz w stałej kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Katarzyna Dyjewska, / ur. 1987r. /

Od 2016 r. jest studentką Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich ASP w Gdańsku. W 2015r. ukończyła Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, rok wcześniej obroniła dyplom magisterski na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.
Nagrody, wyróżnienia:
2018 – III Nagroda w III Ogólnopolskim Konkursie im. Leona Wyczółkowskiego;
2018 – Finalistka konkursu UMWELT Zakłócenia;
2017 – Finalistka konkursu o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibish;
2016 – I Nagroda II Międzynarodowego Konkursu Malarskiego Fundacji Trzy Mosty;
2016 – Nagroda Miejskiego Ośrodka Kultury w Gorzowie Wielkopolskim w ogólnopolskim konkursie Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie;
2015 – Finalistka konkursu o Nagrodę Artystyczną SIEMENSA;
2015 – Finalistka I Ogólnopolskiego Konkursu im. Fangora;
2015 – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pracę dyplomową „Puste Miasto";
Wystawy indywidualne:
2019 –"/bez/miejsca" – Galeria pod Arkadami, Łomża;
2017 –"/bez/miejsca" – Pracownia Duży Pokój, Warszawa;
2016 –"Katarzyna Dyjewska – malarstwo" - Galeria Promocyjna, Warszawa;
Wybrane wystawy zbiorowe:
2019 – "Smutek modernizmu: depresja i opresja" – Galeria Miejska, Wrocław;
2018/2019 – 5 Gdańskie Biennale Sztuki, Gdańska Galeria Miejska;
2018 – "Szara Strefa" - Instytut Cybernetyki Sztuki, Gdańsk;
2018 – "W uśpieniu" - Galeria S8, Warszawa;
2017 - „Samotność jest złudzeniem" - Galeria Latarka, Budapeszt;







Przewiń do góry okna