Czym są działanie pr-owe?

Istnieje wiele definicji PR-u. Część z nich jest zupełnie niezrozumiałe dla typowego kowalskiego, który w żadnym stopniu nie ma styczności z tą częścią biznesu. Inne z kolei stawiają na mocne porównywanie działań PR-owych do sprzedaży. Czym zatem charakteryzują się działania PR?

Działania PR

Ogólnie przyjęło się, że działaniami PR-owymi nazywane są wszystkie działania, które mają przedstawić każdą osobę, produkt lub firmę w taki sposób, aby kojarzone były z emocjami. Nie ma to nic wspólnego ze sprzedażą. Pr-owcy budują wyobraźnię potencjalnych klientów, którzy pod tym wpływem chcą korzystać z danego produktu.

Wśród działań PR-owych bardzo często wymienia się mecenat sztuki, a więc pełną opiekę nad dziełami sztuki. Dzięki takiej współpracy galerie sztuki zyskują większą rozpoznawalność, przez co istnieje znacznie większa szansa, że dany obraz znajdzie nowego właściciela. Oczywiście Pr nie polega na zwiększeniu sprzedaży, wiec czasem jedynym jego efektem jest zwiększenie zainteresowania wydarzeniami prowadzonymi przez daną galerię.

Cele PR

Wielu właścicieli firm oczekuje, że po wprowadzeniu PR znacznie wzrośnie sprzedaż. Niestety nie zawsze idzie to ze sobą w parze. Głównym i jednocześnie najważniejszym celem agencji PR jest poszerzenie wiedzy i świadomości o klientach i ich działaniach. Poza tym ważna jest również pomoc w sytuacjach kryzysowych, szczególnie teraz w dobie mediów społecznościowych, telewizji i prężnie rozwijającej się popularności „fake newsów”. Wszystkie te udogodnienia potrafią eskalować problemy do niebotycznych rozmiarów, z których następnie pojawiają się nieporozumienia zagrażające wizerunkowi firmy.

Efekty PR

PR to tak naprawdę inwestycja najczęściej długoterminowa. Rzadko się zdarza, aby ta inwestycja zwróciła się za miesiąc lub dwa. Czasem ten proces trwa nawet dwa lata. Niemniej PR bardzo pomaga, szczególnie firmą, które dopiero rozpoczynają swoją drogę do sukcesu. To dzięki niemu znacznie więcej osób dowie się o samej firmie i jej produktach.